EN
بازگشت
23 فروردین 1393 - 02:42
با حضور وزیر راه و شهرسازی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران، گردهمایی مدیران عامل شهرهای جدید کشور به منظور تبیین برنامه های شرکت عمران شهرهای جدید در راستای سیاستهای دولت تدبیر و امید در سال ۱۳۹۳ برگزار گردید.
عباس آخوندی در این مراسم گفت: درحال حاضربيش از۴۰۰ هزار واحد مسكن مهر از مجموع ۲ ميليون واحد مسكن مهر شهری كشور در شهرهای جديد با پيشرفت فيزيكي ۷۲ درصد در دست اجرا مي باشد كه اين واحدها از محل تسهيلات بانكی وآورده متقاضيان احداث و تكميل مي شوند.
وی با بیان اینکه بر اساس برآوردهاي انجام شده ميزان تسهيلات پيش بينی شده براي عمليات ساختمانی و آماده سازی اين واحد بالغ بر ده هزار ميليارد تومان است، افزود: تاكنون حدود هفت هزار و پانصد ميليارد تومان از طريق سيستم بانكی به پيمانكاران پرداخت شده است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در سال ۹۳ هدف گذاري شده است تا ۹۰ درصد پروژه مسكن مهر در شهرهای جديد به بهره برداری برسد، بیان کرد: مابقی اجرای پروژه ها در اوایل سال ۹۴ انجام خواهد شد كه در اين زمينه لازم است متقاضيان آورده خود را بپردازند.
لزوم دميدن روح در كالبد شهر جديد آخوندی تصریح کرد: شهرهاي جديد بيشتر با اراده دولت با سازمان اجتماعی ضعيف شكل گرفته است و آنچه كه می تواند به شهرهای جديد موقعيت ممتازي بدهد ظرفيت كيفيت زندگي برتر در اين شهرها است.
وزير راه و شهرسازی يادآور شد: اگر قرار باشد در فضايي معادل كلانشهرها به صورت فشرده در شهرهای جديد زندگی كنيم؛ طی كردن مسافت ۳۰ كيلومتری براي اين منظور معنی ندارد و رنج سفر بايد بهرهای داشته باشد.
وی يادآور شد: در سالهای گذشته نيز بر اين اعتقاد بودم كه ساكنان شهرهای جديد بايد احساس مطبوعی نسبت به زندگی در شهر مادر داشته باشند. در حال حاضر به دلیل مسكن مهر در برخی نقاط شهرهای جديد، امكان ايجاد كيفيت زندگی برتر گرفته شد اما می توان در نقاط ديگر اين موضوع را دنبال كرد.
آخوندی با اشاره به اينكه بخشی از كيفيت زندگی برتر مربوط به محيط زيست، سازمان اجتماعی، نوع ارتباط اجتماعی و مواردي اينچنينی است كه همچون دميدن روح در كالبد شهر جديد است، اظهار داشت: بايد شاخصهای مشخصی براي تعيين كيفيت زندگی در شهرهای جديد تدوين و زندگی در شهرهای جديد را با اين شاخصها معرفی كنيم.
ساخت شهر، كالبدي در يك بيابان نيست وزير راه و شهرسازی افزود: تنوع اجتماعی موضوع مهمی است كه اگر ما به آن بی توجه باشيم؛ شهری آبستن هزاران حوادث به شهروندان ديگر تحويل خواهيم داد و جامعهشناسان كه بر اين موضوع واقفند تاكيد دارند كه چنين شهرهايی در آينده آسيب پذير خواهند بود.
وي با اشاره به مفهوم عدالت به معني قراردادن هر چيز سرجای خودش اظهار داشت: در سازمان اجتماعي ايجاد مدلهای همسايگی كه منجر به عمل اجتماعی مشترك می شوند، بايد در شهرهای جديد شكل بگيرد.
آخوندی با تاكيد بر اينكه عمل كردن به موضوعاتی اينچنينی در خصوص مسائل اجتماعی شهرها بر خلاف سخن گفتن در مورد آنها بسيار سخت است، اضافه كرد: جامعه بر خلاف دولت ظرفيت بی كرانی دارد و جانشينی دولت به جای جامعه راهبرد غلطی است و اين موضوع نه تنها در فرهنگ ما مورد تاييد نيست بلكه در گفتمان حضرت امام خميني (ره) و در سياستهای ابلاغی مقام معظم رهبری اين موضوع نيز ديده نمی شود و در كشورهای سوسياليستی نيز سالهاست شكست خورده است.
وزير راه و شهرسازی افزود: ساخت شهر كالبدي در يك بيابان نيست و نبايد حرفهای كلي زد بلكه بايد برای هر محله و شهر مدلي ارائه كرد و مديران با توجه به پيگيری مسايل اجرايی بايد دستيارانی داشته باشند كه دغدغه آن مسائل اجتماعی شهرهای جديد باشد.
لزوم ايجاد حستعالی بخشی، همبستگی اجتماعی در شهرهای جديد وی با اشاره به اينكه با ذكر نام هر شهر، هويت و تصويری از آن شهر در ذهن ما شكل میگيرد، اظهار داشت: بايد تلاش كنيم تصويری برتر از شهرهای جديد در ذهن مردم شكل بگيرد و انجام اقدامات فراگير اجتماعی از جمله اجتماعات چند هزار نفری مي تواند در اين زمينه مفيد باشد.
آخوندي افزود: بايد اقدامات اجتماعی حستعالی بخشی، همبستگی اجتماعي و حس جمعي را در ساكنان شهرهای جديد ايجاد كند و تلاش كشورها برای برگزاري بازيهاي المپيك به خاطر آثار همبستگی و هويتی آن از جمله نمونه های كارهای عملياتی در اين زمينه است.
وی بيان داشت: در حال حاضر سكونت نسبت به خدمات در شهرهای جديد سبقت گرفته است و ما بايد علاوه بر ارائه خدمات مطلوب به مرحله بعد فكر كنيم و بايد قبل از تكميل شهر به هويت آن فكر كنيم زيرا كه با شکل گيری هويت شهری بالا بردن جايگاه آن كاری سخت است.
وزير راه وشهرسازی در بخش ديگري از سخنانش اظهار كرد: بحث حمل ونقل در شهرهای جديد خيلی مهم است و از مديرعامل شركت عمران شهرهای جديد درخواست كردهام از موقعيت به وجود آمده با ادغام دو وزارتخانه راه و ترابری سابق با مسكن و شهرسازی، سكونتگاهها از طريق راهی ايمن به يكديگر پيوند بخورد و حمل ونقل برون شهري و دورن شهری با يكديگر مرتبط شوند.
آخوندی با پيشنهاد اینکه آمار و ارقام قابل تحقق با توجه به بودجه ۱۳۹۳ به اطلاع مردم رسانده شود و مقدار مورد نياز نيز توضيح داده شود، گفت: در شهرهای جديد دو نوع كنترل شامل برنامههای شهرهای جديد و طرحهای اجرايی داريم كه مديران عامل شهرهای جديد در دو زمينه نيز بايد فعاليت داشته باشند.
مكان يابی نسل نو شهرهای جديد وی با اشاره به اينكه بايد به مسكن به عنوان موضوعی اجتماعی نگاه شود، يادآور شد: پس انداز، انبوه سازی، صنعتی سازی، راهكار كاهش مصرف انرژی در ساختمانها و غيره از مباحثی است كه جامعه بايد آن را انجام دهد و مسائل مسكن موضوعی اجتماعی است. همچنين در ارائه خدمات زيربنايی بانك مركزی، وزارت اقتصاد و سازمان بورس بايد درگير شوند و وزارت راه وشهرسازی تنها با ابزار زمين نمي تواند به تمام اين مسائل ورود پيدا كند.
وی اعلام كرد: نياز اعتباری به اجرای طرح هاي رو بنايي چون مدرسه ، فضای بهداشتی و درمانی ،مساجد ، فضای ورزشی و ساير طرح های روبنايی شهرهای جديد نياز به بيش از ۵ هزار ميليارد تومان اعتبار باشد كه بايد از طريق دستگاه های اجرايی و منابعی كه از طريق شركت شهرهای جديد به ويژه از طريق فروش زمين با استفاده از روش تهاتر و طرح های مشاركتی به انجام برسد.
وزير راه و شهرسازی گفت: شهرهای جديد بايد به شيوه مستقيم و غير مستقيم و از طريق تهاتر و مشاركت به ساخت ۴۲۰ مدرسه ، ۸۱ مسجد ، ۱۷ پاسگاه، ۵۲ فضای بهداشتی - درمانی و۸۴۰ طرح از جمله ورزشگاه ، آتش نشانی ، پارك مبادرت كند.
آخوندی ادامه داد: با حضور معاون اول رئيس جمهور، شورای هماهنگی مسكن يك نوبت برگزار شده است و به زودی جلسات دوم آن نيز برگزار خواهد شد كه در اين جلسات به موضوع مسكن با مشاركت ديگر وزارتخانهها پرداخته ميشود.
وی بيان كرد: در زمينه توجه به فناوری های نوين مركز تحقيقات مطالعاتی را انجام داده است و بايد در كارگاههای آموزشی اصول استفاده از فناوری های نوين آموزش داده شود.
وزير راه و شهرسازی در پايان با اشاره به ورود به نسل جديد شهرهای جديد اظهار اميدواری كرد كه در سال ۹۳ مكان يابی نسل نو شهرهای جديد در برنامه قرار گيرد و نسبت به صدور مجوز برای شهركهای توريستی، سلامت ، پژوهشی و مسكونی با هماهنگی و اخذ مجوز از شورای عالي و معماری شهرسازی ايران اقدام شود.
در این مراسم همچنین محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: ایجاد شهرک های مردم محور از نوع سلامت، تفریحی- توریستی، دانشگاهی، پژوهشی-علمی و حتی مسکونی، طرح ویژه شرکت عمران شهرهای جدید در سال ۹۳ می باشد که در دستور کار ما قرار دارد.
محسن نریمان، ایجاد این قبیل شهرک ها را در کنار مکان یابی برای به وجود آوردن شهرهای جدید دیگر، از جمله اولویت های اصلی شرکت عمران شهرهای جدید در سال جاری برشمرد و اذعان داشت: با توجه به مشکلات آلودگی هوای تهران، ایجاد این شهرک ها در فاصله ۵۰ تا ۶۰ کیلومتری از کلانشهر تهران، می تواند مورد اقبال مردم و بخش های خصوصی قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه افزود: در سال جدید قصد داریم با حمایت بخش خصوصی این طرح را از حالت دولت محوری به سمت مردم محوری پیش ببریم و تلاش کنیم، شهرک هایی با سرمایه گذاری بخش خصوصی و متناسب با نیازهای مردم ایجادکنیم.
روابط عمومی شرکت عمران شهرهای جدید
لینک کوتاه نوشته::
لینک با موفقیت کپی شد
کد خبر:
بازدید:
نام الزامی می باشد
ایمیل الزامی می باشد آدرس ایمیل نامعتبر می باشد
درج نظر الزامی می باشد
من را از نظرات بعدی از طریق ایمیل آگاه بساز