EN
بازگشت
01 فروردین 1393 - 02:49
در جلب مشارکت و سرمایه گذاری خصوصی در شهرهای جدید ،محدودیتی نداریم و تلاش میکنیم در اعلام یک سیاست برد – برد بتوانیم در جهت توسعه این شهر و حل و فصل مشکلات موجود گام بلندی برداریم
پیام مهندس محسن نریمان معاون وزیر ، رئیس هیأت مدیره و مدیره عامل شرکت عمران شهرهای جدید در جلب مشارکت و سرمایه گذاری خصوصی در شهرهای جدید ،محدودیتی نداریم و تلاش میکنیم در اعلام یک سیاست برد - برد بتوانیم در جهت توسعه این شهر و حل و فصل مشکلات موجود گام بلندی برداریم.
اهتمام ما این است که در رویکرد تازه ، شهرهای جدید به عنوان موجودی زنده ، پویا و با نشاط طراحی شود. آنچه را که تحت مدیریت ماست ، با آسیب شناسی دقیق و رفع موانع و چالش ها و انجام مطالعات جامع ، به محیط زندگی سالم و پایدار تبدیل نماییم.
فرصت های سرمایه گذاری در شهرهای جدید در دست احداث در چارچوب برنامه ایجاد شهر جدید که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به عنوان یکی از راهبردهای توسعه شهری در دستور کار قرار گرفت، در حال حاضر ۱۷ شهرجدید عمدتاً پیرامون شهرهای بزرگ و کلانشهرها در مرحله اجرا قرار دارند که براساس طرح های مصوب با حدود ۴۰ هزار هکتار زمین بیش از ۴ میلیون نفر در آن اسکان خواهند یافت.
تاکنون حدود ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در این شهرها احداث شده و ۴۰۰ هزار واحد مسکن مهرنیز در دست احداث است که با بهرهبرداری از آن حدود ۵/۲ میلیون جمعیت در شهرهای جدید اسکان می یابد.
متأسفانه با وجود تزریق اعتبارات بانکی (دولتی)و صرف هزینه های بسیار برای ساخت واحدهای مسکونی ، تأمین و احداث تأسیسات زیربنایی ، فضاهای عمومی ، خدمات روبنایی و تجهیزات شهری همگام با ساخت مسکن پیش نرفته وتحقق آن مستلزم سرمایه گذاری کلان و اقدامات عمرانی گسترده برای پاسخگویی به نیاز فوری جمعیت ساکن و در شرف اسکان ، همچنین جمعیت تبعی وآتی آن در شهرهای جدید میباشد.
در چارچوب سیاست های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی ، برنامه های محوری دولت تدبیر و امید و رویکردهای راهبردی مقام عالیوزارت راه و شهرسازی و برنامههای شرکت عمران شهرهای جدید ، اعلام می دارد ، « دولت نه اعتقاد به ورود مستقیم و اقدام امانی و انحصاری در این عرصه دارد و نه توان و امکان تأمین سرمایه و اجرای تمام زیرساخت ها و خدمات مورد نیاز را داراست» .
لذا ضمن درخواست مجدانه از دستگاههای خدماترسان دولتی برای ایفای وظایف و مسئولیت های قانونی خود در ایجاد شهرهای جدید ، صمیمانه از مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی استقبال نموده و دست همه عزیزان را به گرمی میفشارم و اطمینان میدهم شهرهای جدید بستر بکری برای فعالیت گسترده سرمایهگذاران در طرحها و پروژههای بزرگ و کوچک با موضوعات متنوع در سطوح محلهای، ناحیهای ، شهری و فراشهری میباشد که در یک سیستم برد برد علاوه بر تأمین سود مناسب و مطمئن ،نقش موثری در سامانیابی زندگی خانوارهای شریف ایرانی خواهد داشت.
درواقع شهرهای جدید در دست احداث بویژه شهرهای جدید هشتگرد و پرند با افق جمعیتی حدود ۷۰۰ هزار و پردیس ۴۵۰ هزار در اطراف تهران و کرج ،شهرهای جدید فولادشهر و بهارستان و مجلسی هرکدام با افق نهایی ۵۰۰ هزارنفردر اطراف اصفهان ، شهرهای جدید گلبهار و بینالود در اطراف مشهد مقدس با سقف جمعیتی هرکدام ۴۰۰ هزار، صدرای شیراز با ۴۰۰ هزار، سهند تبریز ۳۰۰ هزار از جمله شهرهای جدید در دست احداث بزرگ میباشند که بیشترین سهم مسکن مهر را نیز به خود اختصاص داده و طرحها و پروژههای سرمایه گذاری زیادی در سه گروه کلی قابل دسته بندی میباشند: ۱-احداث قطار بین شهری ۱۰ شهرجدید بطول حدود ۳۰۰ کیلومتر در هشتگرد ، پرند ، پردیس، فولادشهر ، بهارستان ، مجلسی ، گلبهار ، بینالود ، صدرا و سهند ۲-احداث مجتمع های تجاری - اداری و خدماتی در مراکز و محورهای شهری (۵۰۰ پروژه بزرگ و کوچک) ۳-سرمایه گذاری در پروژه های توریستی - تفریحی و اقامتی تمامی پروژه های فوق دارای کاربری و ضوابط و مقررات مصوب می باشد، آماده سازی اکثر اراضی مذکور انجام شده است ، برخی دارای طرح الگویی و فاز یک بوده و قابلیت تکمیل طراحی براساس ایده ها و گرایشات سرمایه گذاران و الگوهای نو را دارا هستند.
نسل نو شهرهای جدید ؛ سیاست ها و برنامه های مقام عالی وزارت ناظر به اتخاذ رویکرد نوین در شهرسازی و معماری ایران است. رویکردی که شهر را پویا و فراتر از اقدامات کالبدی و عمرانی ، مبتنی بر برنامه ریزی همه جانبه با تأکید ویژه بر جنبه های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی میداند ، شهروند محور بوده و نهادهای غیر دولتی و مشارکت مردمی در سیاست گذاری ، برنامهریزی ، شکلگیری ، تکوین و اداره آن ایفاگر نقش پر رنگ تری بوده و دولت فراتر ازسیاستگذاری ، راهبری و نظارت عالیه مسئولیتی برای خود قائل نیست. اگرچه شهرهای جدید در دست احداث ظرفیت بالایی برای انطباق با رویکرد فوق را دارند، لیکن تبلور آن در قالب نسل نو شهرهای جدید به عنوان شهر پایدار با چارچوب کلی زیر مورد نظر و مبنای پیگیری است: ۱- امکان سنجی و مکانیابی شهرجدید مبتنی بر مطالعات دقیق، نیاز واقعی وتوان محیطی و سهولت دسترسی به زیربناها و زیرساخت ها صورت میگیرد.
۲- برنامهریزی و طراحی شهرجدید براساس مطالعات جامع در ابعاد مختلف محیطی، اجتماعی- فرهنگی ، اقتصادی و کالبدی ، همسو با اصول اعتقادی و ارزش های فرهنگی ایران اسلامی ، منطبق با نیاز و خواست اقشار مختلف جامعه هدف، مبتنی بر اصول علمی و روش مهندسی و,,, انجام میشود.
۳- تجارب و الگوهای ارزنده شهرسازی و معماری جهان و ایران در طراحی و ساخت مدنظر قرار می گیرد.
۴- استانداردهای ایران و جهان در سطح بالا مبنای ایجاد فضاها ، ساختمان ها وتأسیسات میباشد.
۵- مردم و نهادهای غیردولتی در سطوح مختلف ایجاد ومدیریت شهر یا شهر مشارکت جدید دارند.
۶- دارای محیط زیست سالم و سبز، بدون آلودگی ، با ترافیک روان از طریق طراحی ویژه وبا بکارگیری انرژی های تجدیدپذیر وفناوریهای نوین در سیستم های حمل و نقل و سایر فعالیتها و,,,. است.
سرمایه گذاران خصوصی رأساً، یا با مشارکت دولت میتوانند در شکل گیری نسل نو شهرهای جدید نقش بی بدیلی ایفا نمایند. در این راستا دو شهرجدید مصوب ، شریف آباد در استان تهران و حوراء در استان همدان قابلیت طراحی و اجرا در این چارچوب را دارند، همچنین براساس مطالعات امکانسنجی ، احداث شهرک با نقش و عملکردهای مختلف بویژه گردشگری در مناطق مستعد مانند استان های شمالی کشور ، جذابیت بالایی برای سرمایه گذاری دارد.
براساس قانون ایجاد شهرهای جدید و آیین نامه اجرایی آن ، همچنین آیین نامه استفاده از اراضی و احداث بنا در اراضی خارج از محدوده و حریم شهرها و اساسنامه شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید، احداث شهر جدید و شهرک خصوصی در اولویت قرارداشته و شرکت عمران شهرهای جدید مسئولیت صدور « پروانه احداث شهرجدید و شهرک خصوصی » و پروانه بهره برداری آن ها را برعهده دارد.
براین اساس حمایت های لازم از تقاضاهای سرمایه گذاری بخش خصوصی در این عرصه را وظیفه قانونی خود می داند.
شهرهای جدید ایران؛ وضع موجود
مکانیابی تعداد ۲۵ شهر جدید با سقف جمعیتی حدود ۶/۷ میلیون نفر در شورای عالی تصویب شده است.
تعداد ۲۰ شهر جدید با ۴/۵ میلیون نفر تا افق سال ۱۴۰۰ دارای طرح جامع مصوب جمعاً با ۴۶ هزار هکتار محدوده و ۱۷۶ هزار هکتار حریم می باشند.
۱۷ شهر جدید با ۴/۳ میلیون نفر جمعیت مصوب در مرحله اجرا قراردارد که از این تعداد ۱۵ شهر جدید وارد مرحله جمعیت پذیری شده اند.
در این ۱۵ شهر جدید، تا سال ۹۰ جمعیتی برابر با ۴۳۰,۰۳۳ نفر اسکان یافته اندکه که ده درصد اهداف جمعیتی را شامل می شود. انتظار می رود با اسکان جمعیت در پروژه های مسکن مهر تا ۵ سال آینده به ۲ میلیون نفر برسد.
شهرهای جدید؛ الزامات استمرار سیاست با وجود تغییرات گسترده در شرایط اجتماعی و اقتصادی و محیطی ، شهرجدید بنا به دلایل زیر همچنان به عنوان یکی از راهبردهای توسعه شهری مطرح است: ۱- تشدید مشکلات زیست محیطی و ترافیکی و,,,. کلان شهرها بدلیل عدم توجه به سیاست های کنترلی پیش بینی شده - عدم امکان ادامه وضع موجود در آینده ۲- محدودیت های بافت فرسوده شهرهای بزرگ در پذیرش سهم قابل توجهی از افزایش جمعیتی بدلیل پیچیدگی و زمان بر بودن فرایند اقدام و تبعات منفی بارگذاری سنگین در این بافت و,,,.
۳- محدودیت توسعه متصل و منفصل شهرهای موجود و کلانشهرها بدلیل قرارگیری در بسترهای مستعد کشاورزی و تخریب گسترده آن در گذشته ۴- شکل گیری قطب های توسعه صنعتی و کشاورزی در مناطق مختلف و نیاز به سکونتگاه های جدید- منطقه انرژی پارس جنوبی و پارس شمالی در بوشهر- توسعه کشاورزی در خوزستان و,,,.
۵- اصلاح و تکمیل نظام استقرار کشور با نگاه آمایشی از طریق ایجاد شهرک و شهرجدید ۶- ضرورت توجه به نیاز های غیر سکونتی محض با توجه به کمبودها و گرایشات موجود در کلان شهرها و عرصه های مستعد و وجود گرایشات قوی در جهت ایجاد شهرک و شهرجدید با عملکردهای گردشگری ، سلامت ، تحقیقاتی و ,,,. .
روابط عمومی شرکت عمران شهرهای جدید
لینک کوتاه نوشته::
لینک با موفقیت کپی شد
کد خبر:
بازدید:
نام الزامی می باشد
ایمیل الزامی می باشد آدرس ایمیل نامعتبر می باشد
درج نظر الزامی می باشد
من را از نظرات بعدی از طریق ایمیل آگاه بساز