EN
بازگشت
10 دی 1396 - 01:05
وزیر راه و شهرسازی بعد از سه سال و هشت ماه از ٧٠ هزار میلیارد تومان تسهیلاتی سخن میگوید که در پروژه مسکن مهر بدون مناقصه واگذار شده است و هیچ کس به آن توجهی نکرده است و مشکل پردیس که از لحاظ مکان یابی بدترین مکان بوده و با یک پرواز انتخاب شده است
وزیر راه و شهرسازی بعد از سه سال و هشت ماه از ٧٠ هزار میلیارد تومان تسهیلاتی سخن میگوید که در پروژه مسکن مهر بدون مناقصه واگذار شده است و هیچ کس به آن توجهی نکرده است و مشکل پردیس که از لحاظ مکان یابی بدترین مکان بوده و با یک پرواز انتخاب شده است.
به گزارش روابط عمومی شرکت عمران شهرهای جدید، روزنامه «اعتماد» با انتشار مصاحبه تفصیلی از عباس آخوندی، به مسکن مهر و مشکلات و مسائل مختلف آن پرداخته است.
آقای آخوندی وقتی میفرمایید حقوق شهروندی ناخود آگاه مسکن مهر به عنوان یکی از حقوق شهروندی که کمی با ناملایمت هم همراه شده است به ذهن متبادر میشود یا زمانی که در بدنه دولت برای بحث نوسازی و بهسازی شهری با همه الزامات دولتی و حتی فرمایشات مقام معظم رهبری ریالی اعتبار تخصیص پیدا نمیکند، تناقضی ایجاد میشود که شیرینی حقوق شهروندی را تلخ میکند.
این بحث پر دامنهای است. نخستین اصل حقوق شهروندی دسترسی آزاد به اطلاعات است که طی آن افراد بتوانند به همه اطلاعات دسترسی داشته باشند ولی در ایران اکثرا این دسترسی را به حوزه سیاست مرتبط میدانند که پرچالش میشود وقتی من میگویم یک دوربین سازمان راهداری در جاده در خصوص وضعیت جاده اطلاعات تولید میکند. اطلاعاتی که مورد نیاز است. بنابراین باید آن را در اختیار شهروندان قرار بدهد. این بدین مفهوم است که من به حق شهروند مطلع هستم و میخواهم که مردم به این اطلاعات دسترسی داشته باشند. این موضوع شامل تمام اطلاعاتی است که در حوزه عمومی توسط نهادهای دولتی یا عمومی اداره میشوند.
برای مثال اگر شما بتوانید به دوربینهای مسیری که میخواهید تردد داشته باشید، دسترسی داشته باشید میتوانید حتی مسیر ترددتان را تغییر بدهید یا حتی ساعت سفر و نحوه تجهیز خودتان را فراهم کنید، بدون اینکه کسی بخواهد به شما راهنمایی خاصی بکند. بنابراین دسترسی آزاد به اطلاعات لزوما اطلاعات سیاسی نیست. همین اطلاعات اصلیترین بحث حکمرانی خوب است. اینها چیزهای عجیبی نیست.
وقتی کمیسیون ماده ٥ تصمیم گرفت به همسایه شما اجازه بدهد که یک ساختمان ١٠ طبقه بسازد که دید مشرف و کاملی به خانه و اتاقهای شما داشته باشد، این حق شما است که به این اطلاعات دسترسی داشته باشید، چراکه این تصمیم بر زندگی شما تاثیرگذار است و به این جهت من اسم این حق را میگذارم حق دسترسی آزاد اطلاعات شهروندی یا همان حقوق شهروندی.
این اطلاعات ساده است که زندگی مردم را تحت تاثیر خود قرار میدهد. برای مثال اینکه شما بدانید وقتی میخواهید از قزوین به سمت تهران سفر کنید، در چه فواصل زمانی قطار به سمت تهران حرکت میکند بدون اینکه خود را در ترافیک شدید آزادراه گرفتار کنید، از سیستم حمل و نقل برون شهری ریلی استفاده کنید. این حق شهروندی است. یا حتی بتوانید به مدیران دولتی اعلام کنید که اگر سیستم حرکت قطارها به این شکل تغییر کند، آسایش بهتر و بیشتری را برای شهروندان فراهم میکند، قطعا کمک بزرگی به خود و خانواده و حتی دولت کردهاید.
بحثی که من در مورد مسکن مهر مطرح میکردم و هنوز بر آن اعتقاد دارم این است که شهروندانی که پولی را بابت خرید مسکن هزینه کردند، حق دارند که از این پول بهره بهتری ببرند. نه اینکه عدهای به صرف اعتماد به دولت این منابع را جذب کنند و بعد در مناطقی برای مردم مسکن بسازند که نه مدرسه دارد، نه مسجد نه آب و نه حتی برق. حتی امنیت و کلانتری ندارد. بعد هم بیایند و بگویند ما خیلی غمخوار مردم هستیم؛ این چه غمخواری است!؟ کدام غمخواری است که بخواهد مردم را به جایی ببرد و صاحبخانه کند که هیچ امکاناتی نیست؟ در حالی که در مراکز شهرها که همه امکانات زندگی را دارد، ساختمانهای خالی در حال تخریب و فرسودگی است. از نظر من دولت باید حق شهروندی را در همه جا رعایت کند و رعایت امانت کند.
ما در حال حاضر وارث ١٧٠ هزار واحد مسکونی مسکن مهر هستیم که متقاضی ندارد. در این واحدها پول خرج شده است. آیا هیچوقت از خودتان سوال کردهاید که این خرجها از چه منبعی صورت گرفته است؟ این پول مردمی است که برای خرید یک واحد مسکونی در اختیار حضرات قرار دادهاند و آنها در جایی دیگری هزینه کردهاند. آنهایی که همواره از من میپرسند چرا تحویل مسکن دیر شد، باید بروند از متولیان دولت قبل بپرسند که چطور پولی را که از فردی گرفتهاند تا در مکانی مشخص برایش خانه بسازند، آنگاه در جای دیگر هزینه کردهاند؟ آیا این خیانت در امانت نیست؟ آیا این مسجد ضرار نیست؟ چه منبعی برای جبران زیان افرادی که از این طریق متضرر شدهاند وجود دارد؟ طرفداران دولت پیشین قصه را به گونهای دیگر مطرح میکنند و با پنهان کاری از کنار این موضوع رد میشوند. بهجای پاسخگویی بهطور مداوم پرسشگری میکنند تا مورد مواخذه قرار نگیرند.
مثلا در همین هشتگرد بیش از ١٠ هزار واحد نیمه تمام بدون متقاضی وجود دارد و هیچ کس نمیپرسد پول این واحدها از کجا آمده و چرا متقاضی ندارد؟ در عین حال من همیشه بین مردم و خریداران مسکن مهر و دولت پیشین که این فاجعه را خلق کرده است، تفکیک کردهام. این حرفهای تلخ و تندی که من میزنم در حوزه سیاستگذاری عمومی و در حیطه دولت، مجلس و قوه قضاییه است که به آنرسیدگی کنند ولی ما در برابر مردم و خریداران باید نسبت به تمام قراردادهای دولت قبل با همه کژیهایی که داشته، متعهد باشیم. بنابراین تعهد به قرارداد را صددرصد قبول دارم و برایمان هم فرقی ندارد که کدام دولت این قرارداد را منعقد کرده است. از روز اول هم قبول داشتم.
اما خیلیها انتقاد میکنند که پیشرفت کار کند بوده است.
انتقاد و ادعای کندی کار یک مبنا میخواهد و قاعدتا باید براساس منابع تخصیص یافته محاسبه شود. ما میگوییم با وجود اینکه بیش از ٨٠درصد منابع بانکی مسکن مهر در دولت پیشین هزینه شده بود، بخش اعظم پیشرفت کار، متعلق به این دوره است. به این هزینه کرد بیش از ٨٠درصد منابع بانکی در دولت پیشین توجه کنید و به این آمارها نیز توجه نمایید. در گلبهار مشهد دو هزار واحد مسکونی در دولت قبل واگذار شده بود که این رقم در دولت یازدهم به ٢٣ هزار واحد رسید. در شهر پرند، در دولت قبل ١٧ هزار واحد واگذار شده بود که دو هزار واحد از این مجموعه آب و برق نداشت ولی در دولت یازدهم ٧٠ هزار واحد مسکونی به پایان رسید و از این تعداد ٦٣ هزار واحد را تحویل دادهایم. در پردیس تنها ٦ هزار واحد در دولت قبل واگذار شده بود که در سه سال و نیم گذشته دولت ٦٥٠٠ واحد را تحویل داده و ٢٨ هزار واحد مسکونی دیگر هم در مرحله نازک کاری است. اصلا بحث این نیست که ما این واحدها را رها کرده باشیم.
علاوه بر اینها تنها در پرند ٢٣ مدرسه ساختیم. با وجودی که هیچ یک از آنها اعتبارات دولتی نداشت. ما در اکثر شهرکها دنبال ساخت مسجد، کلانتری، مدرسه و خانه بهداشت بودهایم. حتی کمک کردیم زیرساختهایی چون آب و برق، گاز و شبکه فاضلاب ایجاد شود. بنابراین بحثهایی که در مورد بیتوجهی وزارت راه و شهرسازی به مسکن مهر از سوی مخالفان میشود، تنها بحثهای سیاسی است و افراد مطلع و کسانی که آمار در اختیار دارند، اصلا در این مورد صحبت نمیکنند. تازهترین آمارها در مورد مسکن مهر متعلق به آخر آذر ماه است. این آمار نشان میدهد که در سه سال اخیر ٧٦٣ هزار واحد مسکونی افتتاح شده است. میزان ٨١٧ هزار واحد تحویل داده شده است. ٥٧١ هزار سند صادر شده است که مردم بتوانند ملک خود را خرید و فروش هم بکنند. همچنانکه گفتم این در حالی است که طبق آمار بانکی موجود در دولت قبل ٤٧ هزار میلیارد تومان تسهیلات مالی برای ساخت این واحدها اخذ شده بود. این درحالی است که دقیقا به این علت که بخش اعظمی از تسهیلات مالی دریافت شده بود، درنتیجه ما مجبور بودیم با جلب اعتماد مردم ساخت و ساز کنیم. یعنی کل اعتباراتی که ما توانستیم از بانک دریافت کنیم تنها ٧٥٠٠ میلیارد تومان بود.
یعنی زمانی که شما پروژههای مسکن مهر را تحویل گرفتید در هیچ کدام زیر ساختها آماده نبود؟ نمیتوان حرف مطلق زد؛ باید گفت اکثریت پروژهها زیر ساخت نداشتند. در طرح مسکن مهر بیش از ٢٧٠ پروژه در سراسر کشور وجود دارد که هر کدام برای خودشان یک مسالهای دارند. درباره پروژه مسکن مهر تنها به یک جمله کلی بسنده میشود و میگویند مسکن مهر؛ ولی هر کدام از این ٢٧٠ پروژه با مسائل خاصی درگیر هستند. اکثرآنها بدون برنامه شروع شده و به همین جهت با گرفتاریهای خاصی دست به گریبان هستند. اصلا علت اینکه تصمیم گرفتم برای مسکن مهر یک قائم مقام انتخاب کنم، همین موضوع بود. که با فراغ بال به این پروژهها رسیدگی شده و مسائل و مشکلات آنها به صورت پروژه حل شود.
البته هنوز در مورد پردیس معترضینی وجود دارند که صدای اعتراضشان را به گوش مجلسیها و رسانهها میرسانند. گویا پردیس با وجود اینکه کلنگ احداث آن در سالهای پایانی دولت قبل زده شده، حالا جزو معترضین پر صدا محسوب میشوند.
خوشبختانه ساخت و ساز در پردیس با سرعت در حال انجام است. مشکل پردیس از لحاط مکان یابی بدترین مکان بوده که با یک پرواز انتخاب شده است. خیلی دیر شروع شد و در مکانی با شیب و فرازهای بالای ١٥درصد. در یک پارک طبیعی که جزو پارکهای محیط زیست بوده است. لذا بحث زیرساخت آن بسیار پر مساله است. ما حتی برای دسترسی مجبور شدیم، تونل بسازیم یعنی در واقع همهچیز این پروژه مساله دارد. از آب و برق و راه دستیابی گرفته تاخدمات زیربنایی و روبنایی.
در حقیقت ما باید یک شهر ٣٠٠ هزار نفری را خلق میکردیم با اجرای بسیار پیچیده. به قدری در برخی محدودههای این شهرک اختلاف سطح وجود دارد که سطح ساختمان ١٥ طبقه با خیابان بالای آن در یک ارتفاع قرار دارد. حالا فکر کنید احداث جادهای که باید برای دسترسی به این ساختمانها احداث شود، چقدر زمانبر است. ما مجبور بودهایم گاهی برای احداث جاده تا ١٧ متر دیوار حایل ایجاد کنیم تا بتوانیم برای ساختمانهای بالایی مسیر قابل دسترسی بسازیم. سوال اینجاست که این زیرسازیها از چه منابعی باید تأمین شود؟ همه این منابع قرار بود در قیمت املاک سرشکن شود. یعنی از منابعی که افراد خریداری کردهاند، تأمین شود. این در حالی است که اعتبارات دولتی این ساختمانها براساس مصوبه اول این پروژه از دولت قبل صفر در نظر گرفته شده بود. موضوع بسیار پیچیده است؛ در این قصه هُو کردن کار سادهای است. در حالی که باید همه به هم کمک کنیم. من چون خودم را متعهد به مردم میدانم، میگویم مشکل مردم، مشکل من هم هست و باید حل شود. نباید به مردم منتقل شود ولی افرادی که دنبال هُو کردن هستند، باید متوجه باشند که نمیتوان با تغییر افراد همه مشکلات را حل کرد.
پردیس از ابتدا با مشکل آب دست به گریبان بوده، با این حال یکباره به جمعیت ١٥٠ هزار نفری پیشبینی شده در این منطقه، ٣٠٠ هزار نفر دیگر اضافه شده است. فقط تأمین آب پردیس میلیاردها تومان اعتبار میخواهد. در این پروژه خبط عجیبی انجام شده است. ما سعی داریم صف متقاضی و مردم را جدا کنیم و بگوییم ما به مردم متعهد هستیم، وظیفه خودمان را در قبال آنها انجام خواهیم داد و در عین حال به کسانی که مدافع این مداخلات در اقتصاد هستند هم ایرادات را گوشزد میکنیم تا دیگر کسی جرات نکند چنین تصمیمات پر خطر و چالشی را بگیرد.
کار بسیار پیچیدهای است، این مسکن مهر خبط عجیبی است. حرف من این است که از یک سو باید به مردم بگویم در برابر شما متعهد هستم کار شما را به نحو احسن انجام میدهم. از سوی دیگر، دلیلی ندارد که نگاه کارشناسی نداشته باشم. باید بگویم تصمیم خیلی غلطی گرفتند و اشتباه کردند. طرفداران دولت پیشین مغالطه میکنند و بخش پاسخگویی ما به مردم را حذف میکنند.
لینک کوتاه نوشته::
لینک با موفقیت کپی شد
کد خبر:
بازدید:
نام الزامی می باشد
ایمیل الزامی می باشد آدرس ایمیل نامعتبر می باشد
درج نظر الزامی می باشد
من را از نظرات بعدی از طریق ایمیل آگاه بساز