EN
بازگشت
15 اسفند 1395 - 21:11
محسن نریمان در گفت و گو با روزنامه اعتماد از ضرورت احداث نسل دوم شهرهاي جديد، اجرای بحث محله محوري، شهرهاي ريل پايه، شهرهاي سبز و شهرهاي هوشمند می گوید.
Normal ۰ false false false EN-US X-NONE AR-SA
/* Style Definitions */ table. MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:۰; mso-tstyle-colband-size:۰; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:۹۹; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:۰cm ۵. ۴pt ۰cm ۵. ۴pt; mso-para-margin-top:۰cm; mso-para-margin-right:۰cm; mso-para-margin-bottom:۱۰. ۰pt; mso-para-margin-left:۰cm; line-height:۱۱۵%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:۱۱. ۰pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
به گزارش روابط عمومی شرکت عمران شهرهای جدید به نقل از روزنامه اعتماد، ايجاد فضاي كسب و كار، خدمات شهري مناسب و امنيت سه عامل مهم در ايجاد جاذبه در شهرهاي جديد هستند و اگر مردم احساس كنند شهرهاي جديد از اين جهات مشكلي ندارند، آرامش شهرهاي جديد را بر آلودگي و شلوغي شهرهاي سنتي ترجيح ميدهند. بازخواني تاريخ پرفراز و نشيب ايران در احداث شهرهاي جديد و معادلات و مشكلاتي كه از اين رهگذر در فضاي شهرسازي كشورمان ايجاد شده، موضوعي است كه ميتواند چشمانداز برنامهريزيهاي آينده كشورمان را در حوزه توسعه سرزميني مشخص كند. اينكه در سالهاي قبل و بعد از پيروزي انقلاب بر اساس چه رويكردهايي فرآيند مطالعه و احداث شهرهاي جديد صورت گرفته و ايران مدل امروز چه برداشتي از اين تجربيات ميتواند كسب كند، بسيار راهگشا به نظر ميرسد. اما افراد انگشت شماري هستند كه ميتوانند از منظر تحليلي به اين حوزه ورود كنند. يكي از اين افراد، محسن نريمان، معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شركت عمران شهرهاي جديد است كه در جريان گفتوگو با «اعتماد» تصويري از ديروز، امروز و فرداي نسل دوم شهرهاي جديد ارايه ميكند. محسن نريمان معتقد است كه دولت يازدهم بر اساس اصول نوين شهرسازي برنامههاي دامنهداري را براي توسعه شهرهاي جديد در دستور كار قرار داده است كه ميتواند چشمانداز روشني از آينده اين شهرها ارايه كند.
بعد از پيروزي انقلاب اسلامي كه اين روزها در حال برگزاري جشن سالگرد سي و هشتمين سال آن هستيم، سياست احداث شهر هاي جديد مطرح شد و توجه مسوولان اجرايي و تقنيني را جلب كرد، لطفا از شرايطي كه ضرورت احداث شهرهاي جديد را به وجود آورده بود، بفرماييد؟ پرسش شما يك پرسش بنيادين و كليدي است و نيازمند بازخواني تحليلي تاريخچه حيات شهرهاي جديد در كشورمان است، اما اگر قرار باشد به صورت اجمالي به اين پرسش پاسخ دهم بايد به اين نكته اشاره كنم كه اصولا سياست شهرسازي و مسكنسازي در كشور چه قبل و چه بعد از انقلاب در دولتهاي مختلف وجود داشت و ضوابط و مقررات آن هم جاري ميشد، اما بعد از انقلاب حول و حوش ۶۷تا۷۰ اين مساله به صورت جديتر مطرح شد و در دستور كار دولت سازندگي قرار گرفت تا به امروز كه ما وارث ۱۷شهر جديد و در حال برنامهريزي نسل دوم شهرهاي جديد هستيم. انگيزههاي اصلي ايجاد شهرهاي جديد پاسخ به نياز مردم براي داشتن مسكن بود. در كنار اين موضع كليدي موارد ديگري چون مقابله با حاشيهنشينيها و مقابله با مشكلاتي كه شهرها از وضعيت متعادل خارج كرده بود و,,, را نيز ميتوان از جمله ضرورتهاي احداث و توسعه شهرهاي جديد مطرح كرد.
اشاره كرديد كه دلايل وجود شهرهاي جديد در ابتدا بر اساس مطالبات جدي مردم شكل گرفت، با توجه به اين نيازها دليل برخي مشكلات در وضعيت شهرهاي جديد را چه مواردي ميدانيد؟ متاسفانه در برخي نقاط به دليل اينكه مطالعات جامع و دقيق نبود با اقبال مردمي مناسبي مواجه نبوديم، ضمن اينكه با بررسيها و اعمال مقررات جديد بسياري از نقاط ديگر هم ميتوانستند اقدام به ايجاد مناطق مسكوني و شهرهاي جديد كنند كه در برخي موارد به دليل عدم نظارت مناسب مشاهده شد كه حتي بخشداريها و دهداريها و ارگانهاي غيرمسوول ديگر هم مجوزهاي ساخت و ساز را صادر ميكردند در حالي كه ما در همان نقاط شهرهاي جديد را طراحي كرده بوديم. به علت اينكه بعضي از اقدامات زيرساختي هم درست انجام نشده بود، برخي از اين شهرها موفق نبودند. ما با توجه به تجربيات گذشتهاي كه كشور در مواجهه با شهرهاي جديد به دست آورده بود، طراحي نسل دوم شهرهاي جديد را آغاز كرديم و حتي شهرهاي جديد قبلي را هم با مطالعه مجدد و بازنگري به سمت جايگاهي سوق خواهيم داد كه مورد توجه و اقبال مردم از طيفهاي مختلف قرار بگيرند.
به نكته مهمي اشاره كرديد، يكي از مهمترين چالشهايي كه در مواجهه با شهرهايي جديد از سوي كارشناسان مطرح ميشود، فقدان اقبال عمومي مردم به اين شهرها است كه در برخي موارد حيات اين شهرها را با مشكل مواجه ساخته است، براي جلبتوجه طبقات مختلف به اين شهرها چه مواردي را در دستور كار قرار ميدهيد؟ روشهايي مثل طرحهاي روبنايي و زيربنايي، جذب سرمايههاي مردم و,,, تلاش ميكنيم كه پاي بخش خصوصي و سرمايهگذاران خارجي را به شهرهاي جديد باز كنيم؛ چرا كه حضور بخش خصوصي و سرمايههاي خارجي دقيقا در راستاي مطالبات مردم ميتواند نسل نوين شهرهاي جديد را ساماندهي كند. استفاده از تجربيات تلخ و شيرين گذشته چراغ راه آينده ما است.
با توجه به اينكه نسل نوين شهرهاي جديد را در دستور كار قرار دادهايد، نگاه شما به تكميل و ساماندهي شهرهاي جديد قبلي هم هست، سوالي در افكار عمومي و رسانهها ممكن است ايجاد شودكه تا زماني كه وضعيت شهرهاي نسل گذشته را به سامان نرساندهايم، چه ضرورتي دارد كه نسل جديد شهرهاي جديد را استارت بزنيم؟ نسل جديد شهرها كه در دست اقدام است، با شهرهاي جديد قبلي از نظر اجرايي و خدماتي تقاطع ندارد، يعني اينها در مطالعات منطقهاي و آمايش سرزميني رويكردهاي متفاوتي را دارند و نيازهاي مناطق ديگر را پوشش ميدهد. روي اين اصل لزومي ندارد كه اگر بخواهيم مثلا در سواحل مكران اقدامات شهرسازي داشته باشيم، تصور كنيم كه چون پرديس يا گلبهار مشهد، بينالود خراسان رضوي مشكلات دارند، پس نبايد اقدامي كنيم. آنها مسائل خودشان را دارند، بررسيها و مطالعات منطقهاي روي آنها صورت ميگيرد و بر اساس اين مطالعات پروژههاي اجرايي پيش ميروند. ميدانيد كه شهرهاي جديد شكل نميگيرند مگر اينكه بالاترين مرجع كشور كه شوراي عالي شهرسازي است آن را مصوب كند و آنها مصوب نميكنند مگر اينكه توجيه و دلايل منطقي براي ايجاد شهرهاي جديد وجود داشته باشد.
دليل تمركز و تراكم بالايي كه نسل نوين شهرهاي جديد در سواحل مكران دارند، چيست؟ بعد از رهنمودهاي مقاممعظم رهبري كه درياي عمان را گنج پنهان عنوان كردند توجه دولت به سمت استفاده از ظرفيتهاي اين منطقه به صورت متمركز جلب شد و ضوابط و مقررات اين سواحل براي احداث شهر جديد تيس كه بين كنارك و چابهار واقعشده در برنامه عمراني قرار گرفت. در همين خصوص مطالعات كامل انجام شده و مصوبات اوليه شوراي عالي شهرسازي نيزگرفته شده است، اين شهر به نيازهاي مسكوني مردم منطقه پاسخ و برخي حاشيهنشينيها را هم پوشش ميدهد نبايد فراموش كرد كه اين منطقه از يك ساحل زيبا برخوردار است كه ميتوان از اين ظرفيت هم به نفع توسعه پايدار استفاده كرد و هم در بخشهاي گردشگري به كار گرفت. شهر جديد تيس هم در بخش گردشگري، هم اسكان و هم صنايع جديد احداث شده در منطقه مثل پتروشيمي و,,, ميتواند تاثيرات فراواني را به وجود بياورد.
به نمونه شهر جديد تيس اشاره كرديد كه به ابعاد مختلف مطالبات مردم، گردشگران، صاحبان صنايع و,,, پاسخ ميدهد؛ آيا نمونههايي از جنس تيس در دستور كار قرار گرفته است؟ ما تنها به تيس بسنده نكرديم و در ساير مناطق نيز به دنبال نمونههايي اينچنيني هستيم. در منطقه جاسك شهر جديدي تحت عنوان مكران در حال بررسي است. شهر جديد كوشك در استان هرمزگان، در استان بوشهر شهر جديد پارس و عسلويه و شهرهاي جديد در جنوب استان فارس و منطقه لامرد را با عنوان تابناك در دستور كار قرار دادهايم. ضمن اينكه عالي شهر را در استان بوشهر داريم، سيراف و پارس را هم در برنامه گذاشتهايم، تابناك را هم كه ارتباط اين شهر با سواحل خليج فارس دارد را مد نظر قرار دادهايم، در غرب جاسك تلاش ميكنيم تا شهر جديد داشته باشيم. به زودي تيس عملياتي ميشود و كار اين شهر آغاز ميشود.
در دولت يازدهم شاهد تغييراتي در سياستهاي شهرسازي بوديم كه مورد تاكيد وزير راه و شهرسازي هم قرار داشت، بحث محله محوري، شهرهاي ريل پايه، شهرهاي سبز و شهرهاي هوشمند؛ شهرهاي جديد در اين خصوص چه كردهاند؟ بهترين بستر براي اين سياستهايي كه شما اشاره كرديد، شهرهاي جديد است. مثلا سياست ريل پايه براي شهرهاي سنتي بسيار دشوار است اما اين روند در شهرهاي جديد با سهولت بيشتري ميتواند به سرانجام برسد، بلافاصله پس از دستور آقاي وزير در رويكردها و مطالعات انجام شده بحث ريل پايه در دستور كار قرار گرفت. جالب است كه در گذشته گفته ميشد كه ريلها را از شهر دور كنيم اما اين فرآيند در دوران جديد دقيقا در نقطه معكوس انجام شده است تا در دل شهرها بسترهاي حمل و نقل ريلي ديده شود.
لینک کوتاه نوشته::
لینک با موفقیت کپی شد
کد خبر:
بازدید:
نام الزامی می باشد
ایمیل الزامی می باشد آدرس ایمیل نامعتبر می باشد
درج نظر الزامی می باشد
من را از نظرات بعدی از طریق ایمیل آگاه بساز