EN
بازگشت
25 آبان 1398 - 10:31
با حضور وزیر راه و شهرسازی انجام شد :
عملیات احداث قطار حومه ای شهر جدید مجلسی به بهارستان با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.
به گزارش روابط عمومی شرکت عمران شهرهای جدید عملیات احداث قطار حومه ای شهر جدید مجلسی به بهارستان روز جمعه مورخ ۲۴ آبان ماه با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، حبیب اله طاهرخانی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید آغاز شد. قطار حومه ای شهر جدید مجلسی به شهر جدید بهارستان ادامه رینگ مترو اصفهان است که در سه قطعه و ۵۲ کیلومتر احداث میشود. ۴۷ کیلومتر از این مسیر روی سطح و پنج کیلومتر از آن زیر سطح (تونل و گالری) خواهد بود.
در این مسیر یک قطار ریل باس هشت واگنه با ظرفیت ۸۰۰ نفر و سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت تردد خواهد کرد و مدت پیمایش مسیر ۱۵ دقیقه خواهد بود. این قطار در ۷ ایستگاه مجلسی، فولاد مبارکه، نصوحی، میدان دفاع مقدس، زیباشهر، پلی اکریل و بهارستان توقف خواهد داشت. این پروژه توسط شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید، شرکت فولاد مبارکه و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تامین مالی می شود.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدیدطی سخنرانی در این مراسم، بخشی از سیاست ایجاد شهرهای جدید بهخصوص برای مناطق کلانشهری را کنترل بازار مسکن در این مناطق خواند و گفت: توفیق شهرهای جدید بهخصوص برای شهرهایی که دارای فاصله طولانیتری نسبت به شهر مادر یا کلانشهر مرکز هستند، وابسته به داشتن یک سیستم حمل و نقل انبوه و کمهزینه برای شهروندان است.
وی افزود: در سایر کشورها اغلب توسعه شبکه حمل و نقل، مقدم بر توسعه شهری جدید است. در کشور ما این امر با تاخیر انجام شده است. شهر جدید مجلسی یکی از این شهرها است و با اینکه ظرفیت توسعهای قابلتوجهی برای کنترل بازار مسکن در منطقه کلانشهری اصفهان دارد ولی به علت فاصله طولانی، مسافت و دسترسی دشوار، استقبالی که متصور بودیم، صورت نگرفته است.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به اینکه بهارستان، هماکنون ۱۵ هزار نفر جمعیت دارد در حالیکه ما برای ۲۰۰ با ۲۲۰ هزار نفر ظرفیت سکونت در این شهر جدید فراهم کردهایم، عنوان کرد: پروژه قطار شهری مجلسی از این حیث قابلتوجه و بسیار مهم است که در ادامه پروژه اصفهان-صفه-بهارستان تعریف شده و آن پروژه نیز پیشرفت قابلتوجهی دارد و در مرحله روسازی است و امیدواریم پروژه تا پایان دولت دوازدهم به پایان برسد و به شهروندان اصفهانی و بهارستانی خدماترسانی کند. وی گفت: این خط در ادامه خط بهارستان و به طور ۵۹ کیلومتر تعریف شده است و میتواند به مراکز فعالیتی و سکونتی متعددی خدماترسانی کند؛ یکی از ذینفعان اصلی این خط، فولاد مبارکه سپاهان خواهد بود که میتواند شاغلان این بخش را تحتپوشش مناسب خود قرار دهد و ضمن آن سکونتگاههایی دیگری که در مسیر قرار دارد را بهرهمند کند.
طاهرخانی خاطرنشان کرد: این خط شامل سه قطعه است که قطعه نخست بهطول ۱۰ کیلومتر، امروز عملیات اجرایی آن آغاز شد؛ قطعه دوم به طول ۱۷ کیلومتر نیز مطابق توافقنامه مجموعه فولاد مبارکه و راه آهن انجام میشود. نقشههای اجرایی این قطعه آمادهشده و امیدواریم که فولاد مبارکه سپاهان زیرسازی و ابنیه این قطعه را آغاز کند و خدماترسانی این پروژه بسیار مهم است. زیرسازی و ساخت ابنیه قطعه سوم را نیز مجموعه شرکت عمران شهرهای جدید از محل اعتبارات ملی و داخلی شرکت آغاز خواهد کرد. وی افزود: راه آهن نیز بهعنوان بهرهبردار، موضوع تامین ریل و نوسازی را پذیرفته است و به همین دلیل این پروژه جزو مدلهایی است که همیشه مورد تاکید وزیر راه و شهرسازی بوده و در اجرای آن از ظرفیت دستگاههای مختلف بهره گرفته شده و این همکاری و همافزایی در اجرای پروژه بهنوعی منحصر بهفرد است. حتی شهرهایها نیز موضوع تملک اراضی در مسیر را به عهده گرفتهاند.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به اینکه هماکنون در کشور با محدودیتهای مالی فراوانی روبرو هستیم، اجرای پروژههای عظیم را نیازمند همکاری و طراحی مدلهای مختلف است و ما نیز امیدواریم با این همکاری پروژه قطار مجلسی را محقق کنیم. وی گفت: طراحی پروژه بر اساس قطار برقی است ولی چون اولویت ما خدمترسانی هستیم، راهآهن در مرحله اول در قالب ریلباس خدمات را شروع میکند اما تمام طراحیها و اقدام صورتگرفته به شکلی است که پروژه قابلیت تبدیل به قطار برقی را دارد. در این خط یک ایستگاه تبادلی در بهارستان در نظر گرفته شده است که مسافران را پیاده میکند تا از مترو اصفهان استفاده کنند.
لینک کوتاه نوشته::
لینک با موفقیت کپی شد
کد خبر:
بازدید:
نام الزامی می باشد
ایمیل الزامی می باشد آدرس ایمیل نامعتبر می باشد
درج نظر الزامی می باشد
من را از نظرات بعدی از طریق ایمیل آگاه بساز