پرسش های متداول
مدارک لازم جهت اخذ پروانه بهره برداری شهرک چیست؟

اراضی محدوده شهرک به سه قسمت و عملیات اجرائی آن به سه بخش به شرح جدول زیر تقسیم می گردد و پس از خاتمه عملیات در هر بخش از هر قسمت، شهرک ساز باید گزارش نتیجه عملیات انجام شده را همراه با نقشه های تفکیکی و گواهی مهندس مشاور در مورد خاتمه عملیات اجرائی آن بخش جهت صدور مجوز بهره برداری هر یک از قسمت های سه گانه و اجازه تفکیک و فروش قطعات همان بخش به شرکت مادرتخصصی تحویل دهد.

مدارک لازم جهت اخذ پروانه تاسیس شهرک چیست؟
متقاضیان پروانه احداث شهرک، تقاضای خود را با ذکر دلایل احداث شهرک، همراه با گزارش توجیهی مبنی بر انطباق مورد با طرح ناحیه ای یا سایر طرح های توسعه و عمران مصوب و توجیه مناسب بودن زمین از لحاظ شبکه های ارتباطی و مواصلاتی و امکانات تأمین آب و برق و چگونگی تأمین آن ها همراه ایده اولیه )فاز صفر( شهرک به انضمام سایر مدارک لازم به شرح زیر در ۳ نسخه تهیه و به سازمان مسکن و شهرسازی استان تسلیم می کنند .
۱-نقشه ثبتی به انضمام فتوکپی اسناد مالکیت به نام متقاضی و در صورتی که زمین مورد نظر بیش از یک مالک اعم از مشاع یا مفروز داشته باشد، فتوکپی شرکت نامه یا قرارداد یا موافقتنامه بین مالکین .
۲-گواهی شرکت های زیرمجموعه وزارت نیرو از نظر وجود یا امکان ایجاد منابع آب و برق کافی برای تأمین احتیاجات شهرک در قالب سقف جمعیتی و برنامه های احداث شهرک
۳-توجیه بلامانع بودن زمین مورد نظر از لحاظ رعایت حریم های قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در مورد اراضی مشجر و باغ ها (بند ۱ و ۲ و ۳ ماده ۴ آیین نامه استفاده از اراضی واحداث بنا)
۴-ارائه گواهی بلامانع بودن استفاده از زمین)به ویژه از نظر عدم تخریب اراضی کشاورزی( از اداره جهاد کشاورزی و اینکه زمین مورد نظر جزء اراضی مشمول قانون اصلاحات ارضی و یا ملی شده یا دولتی )موات( نبوده یا در صورتی که جزء این قبیل اراضی باشد مجوزهای لازم در مورد آن ها قبلا اخذ شده است .
۵-ارائه گواهی شهرداری یا سایر مراجع ذیربط و تأیید دبیرخانه کمیته کارگروه)سازمان مسکن و شهرسازی استان( مبنی بر اینکه زمین مورد نظر در محدوده قانونی یا حریم شهرهای مجاور قرار نگرفته است. در صورت اختلاف نظر بین شهرداری و دبیرخانه کمیته کارگروه، نظر دبیرخانه کمیته کارگروه که به استناد طرح های مصوب کمیته کارگروه و شورای استان اعلام می شود ملاک عمل خواهد بود .
۶-ارائه موافقت اصولی سازمان ذیربط در مورد شهرک های غیر مسکونی.
تعریف شهرک چیست؟

بر اساس قانون و آئین نامه استفاده از اراضی، احداث بنا و تأسیسات در خارج از حریم شهرها و محدوده روستاها، شهرک محلی است که در خارج از حریم شهرها برای احداث واحد های مسکونی قابل تملک شخصی به همراه کلیه بناها و تأسیسات مورد نیاز عمومی و اجتماعی سکنه به صورت مجتمع برای سکونت دائم و تأمین نیازهای عمومی و اجتماعی و رفاهی شاغلین بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی یک منطقه و یا به منظور استفاده گردشگری، تفریحی، زیارتی، تجارتی، تحقیقات و فناوری، صنعتی و سایر شهرک های تخصصی ایجاد و توسط هیأت امنا اداره می گردد. حداقل جمعیت سکونت در شهرک های مسکونی (۲۰۰۰) نفر در حداقل (۵۰۰) قطعه مسکونی می باشد.

 

چه زمانی شهرداری در شهر جدید مستقر می شود؟

پس از اسکان حداقل ده هزار نفر جمعیت در شهر جدید شرکت مادر بر اساس گزارش شرکت وابسته یا متقاضی غیردولتی مراتب را به وزارت راه و شهرسازی اطلاع می دهد. وزارت یادشده پس از حصول اطمینان از اسکان جمعیت مذکور، مراتب را به وزارت کشور اعلام می کند. وزارت کشور موظف است حداکثر ظرف شش ماه از تاریخ اعلام وزارت راه و شهرسازی نسبت به تشکیل شورای شهر و ایجاد شهرداری حتی اگر طرح شهر جدید به پایان نرسیده باشد، اقدام کند. (ماده ۲۰ آیین نامه اجرایی قانون ایجاد شهرهای جدید)

 

شهر جدید به چه نقاطی اطلاق می شود؟
شهر جدید به نقاط جمعیتی اطلاق می گردد که در چهارچوب طرح مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خارج از محدوده قانونی و حریم استحفاظی شهرها) هرکدام که بزرگ تر باشد( برای اسکان حداقل سی هزارنفر به اضافه ساختمان ها و تأسیسات موردنیاز عمومی، خدماتی، اجتماعی و اقتصادی ساکنان آن پیش بینی می شود. (ماده ۱ قانون ایجاد شهرهای جدید)
ضرورت و مکان ایجاد شهر جدید با تعیین سقف جمعیتی)حداقل سی هزارنفر( با رعایت سیاست های دولت در قالب طرح کالبدی ملی، منطقه ای و یا ناحیه ای به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی به تصویب شورای عالی می رسد. (ماده ۲ آیین نامه اجرایی قانون ایجاد شهرهای جدید)
ایجاد شهر جدید خصوصی به چه صورت است؟

احداث شهر جدید توسط بخش غیردولتی، پس از تصویب شورای عالی مستلزم اخذ پروانه احداث از وزارت راه و شهرسازی می باشد و نظارت لازم بر چگونگی احداث حسب مورد از طریق وزارت مزبور صورت می گیرد. تعیین تعرفه حق نظارت مربوط، بنا به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و تصویب هیأت وزیران اجرا می شود. (ماده ۱۳ قانون ایجاد شهرهای جدید)

 

پیشنهاد طرح های پژوهشی به شرکت از چه طریقی ممکن است؟

طرح های پژوهشی توسط مراکز پژوهشی یا مراکز دانشگاهی، به شرکت پیشنهاد می شود. پس از ارسال درخواست توسط مراکز مذکور بر اساس محورهای پژوهشی شرکت که هرساله اعلام می گردد، درخواست پژوهشی در شورای پژوهش بررسی و نتایج آن اعلام می گردد.

 

حمایت از پایان نامه های دانشجویی تحت چه شرایط و مراحلی انجام می شود؟
پس از ارسال درخواست متقاضی و پروپزال بر اساس فرم شماره ۱، پروپزال در شورای پژوهش بررسی و درصورت تطابق با معیارها و محورهای شرکت، پس از تصویب پروپوزال در دانشگاه مربوطه و شورای پژوهشی شرکت مادر با اعلام معاونت توسعه مسکن و شهرسازی، قرارداد بین شرکت مادر و یا شرکت های تابعه و دانشجو منعقد می گردد. همچنین در حین انجام پایان نامه، استاد راهنما به عنوان ناظر علمی شرکت مادر و یا شرکت تابعه تعیین می گردد. پس از دفاع موفق دانشجو، دانشگاه ضمن تکمیل فرم شماره ۳ و ارسال خروجی های پایان نامه، خاتمه پایان نامه را به شرکت مادر یا شرکت تابعه اعلام می نماید.
ارزیابی پایان نامه ها براساس معیارهای ارزیابی تعیین شده توسط شورا ، پس از دفاع از پایان نامه در دانشگاه مربوطه و ارائه نتایج و سخنرانی در شرکت مادر یا شرکت تابعه صورت می گیرد.
دانشجو متعهد می گردد در انتهای هر نیمسال تحصیلی دانشگاه مربوطه، گزارش پیشرفت کار پژوهش را بر اساس تایید استاد راهنما در فرم شماره ۲ به همراه ضمائم مربوطه به شرکت مادر یا شرکت تابعه ارائه نماید. این گزارش ملاک پرداخت شرکت خواهد بود. همچنین در نهایت خروجی های پایان نامه شامل مقالات مستخرج، متن پایان نامه و گزارش سیاستی)مدیریتی(مستخرج از پایان نامه، می باید به شرکت مادر یا شرکت تابعه تحویل شوند. پرداخت های مالی شرکت بر اساس ضوابط، پس از انجام نیمی از تحقیق تا پایان انجام تعهدات دانشجو به شرکت، صورت می گیرد.
اطمینان از تکمیل بودن واحدهای تحویلی (آیا آب، برق، گاز، پکیج، کابینت، ….دارند) ؟

پاسخ: پروژه ها بعد از تایید خدمات زیربنایی (آب و برق و گاز) در لیست تحویل قرار می گیرند و پکیج و کابینت معمولا جز خدمات مسکن مهر نمی باشد.

چگونه از پروژه های آماده تحویل مطلع شویم؟

پاسخ: برای اطلاع از تحویلی بودن پروژه خود می توانید با مرکز تماس به شما ره 53565-021 تماس حاصل فرمائید و اطلاعات به روز پروژه خود را دریافت نمایید.

در خصوص قرمز بودن فرم جیم راهنمایی بفرمایید:

پاسخ: در صورتی که در گذشته از تسهیلات دولتی استفاده کرده باشید فرم جیم شما قرمز خواهد بود.

پیگیری درخواست بازکردن سامانه جهت دریافت کارت قسط و یا نقل و انتقال به چه صورت می باشد؟

پاسخ: از طریق تماس با مرکز تماس به شما ره 53565-021 می توانید درخواست خود را پیگیری نمایید.

دلیل طولانی بودن زمان انجام نقل و انتقال چیست؟

پاسخ: در برخی موارد به دلیل عدم پرداخت بدهی و عدم پیگیری متقاضی همچنین عدم توجه به پیام های کارشناسان ، فرآیند نقل و انتقال به تعویق می افتد.

 

در صورت فروش واحد مسکن مهر پروسه نقل وانتقال آن چگونه است؟

پاسخ: پروسه نقل وانتقال از طریق ثبت درخواست نقل و انتقال واحد در سامانه خدمات الکترونیک مسکن مهر و پیگیری مراحل از طریق سامانه می باشد.

 

 

میزان وام واحد های مسکن مهر چقدر می باشد؟

پاسخ: میزان وام مسکن مهر حداقل 25 میلیون و حداکثر 45 میلیون تومان می باشد که با توجه به نوع پروژه , متفاوت بوده است.

 

دلایل طولانی بودن زمان ارسال پرونده ها به بانک چیست؟

پاسخ: حداکثر زمان ارسال پرونده ها به بانک به شرط اینکه مدارک متقاضی کامل و بدهی واحد تسویه شده باشد از زمان ثبت درخواست طی یک هفته الی 10روزکاری می باشد. برخی درخواست ها به دلیل عدم پرداخت بدهی یا مخدوش بودن مدارک و عدم پیگیری متقاضی از طریق سامانه به تعویق می افتند.

نحوه دریافت کارت قسط در زمان تحویل پروژه به چه صورت می باشد؟

پاسخ: در صورتی که پروژه تکمیل و آماده تحویل باشد برای متقاضی پیامکی مبنی بر دریافت کارت قسط ارسال خواهد شد و متقاضی می بایست با مراجعه به سامانه خدمات الکترونیک مسکن مهر و ثبت درخواست دریافت کارت قسط و بارگزاری مدارک خود و ضامن ,اطلاعات لازم را جهت دریافت وام تکمیل نماید.

شرایط فروش اقساطی و تحویل واحدها

شرایط تحویل واحد به شرح زیر است :

-تسویه حساب کامل متقاضی بابت واحد مسکونی ثبت نام شده

-پرداخت مبلغ اجاره عرصه

-دریافت کارت اقساطی

-دریافت نامه تحویل واحد و مراجعه به سازنده

نحوه صدور کارت اقساطی در بانک :

-در صورتی که پروژه دارای پایانکار باشد ، صدور کارت اقساطی با ارئه سفته پشت نویسی شده توسط یکی از بستگان درجه اول امکان پذیر می باشد.

-در صورت عدم صدور پایانکار برای پروژه ، معرفی ضامن معتبر و ارائه سفته به بانک عامل

ثبت ورثه متقاضیان فوت شده

براساس دستورالعمل های ابلاغی از سوی قائم مقام محترم وزیر در طرح مسکن مهر از جمله بخشنامه های شماره ۱۲۵/۵۵۷۹۴ مورخ 1392/09/23 و ۱۲۵/۴۳۶۷۱ مورخ 1393/08/20 شیوه جابجایی واحد متقاضیان فوت شده به شرح ذیل می باشد:

در صورتیکه پیش از فوت متقاضی، قرارداد پیش فروش واحد مسکونی مبادله و تایید نهایی آن نیز توسط مدیر سازمان در سامانه اعمال شده باشد، واحد تخصیص یافته به متوفی، با ارائه گواهی انحصار وراثت به وارث قانونی و یا نماینده وراث (وکیل وراث) تعلق خواهد گرفت. در این نوع واگذاری نیاز به احراز شرایط وارث و یا وکیل وراث نبوده و صرفا اطلاعات اولیه وارث شامل تصویر فوت نامه، تصویر مدارک هویتی وارث، تصویر گواهی انحصار وراثت و (یا تصویر وکالتنامه نماینده قانونی وراث) توسط کاربر در سامانه ثبت شده و در صورت آماده بودن پروژه، وارث به بانک عامل جهت انجام فروش اقساطی معرفی می گردد.

همچنین در صورتی که متوفی پیش از فوت صرفاً نسبت به واریز وجه و یا انتخاب واحد (بدون صدور قرارداد) اقدام نموده باشد، در این شرایط، مشروط بر وجود ظرفیت آزاد در شهر مورد تقاضا و بدون نیاز به احراز شرایط وارث قانونی و یا وکیل وراث، عمل جایگزینی صورت خواهد گرفت. بدیهی است در این شرایط، وارث قانونی می بایست در سامانه ثبت نام گردد.

در صورتیکه متقاضی پیش از واریز وجه و پس از تایید شرایط فوت شده باشد، جایگزینی وارث و یا وکیل وراث با شرایط ذیل بلامانع می باشد:

-وجود ظرفیت آزاد در شهر مورد تقاضا

-واجد شرایط ۴ گانه بودن وارث و یا وکیل وراث

واگذاری عرصه واحدهای مسکونی مهر

نظر به اینکه براساس مصوبه سال ۱۳۹۳ مجلس شورای اسلامی و قانون بودجه سال ۱۳۹۴ ، امکان واگذاری قطعی عرصه واحدهای مسکونی مهر به متقاضیان میسر می باشد از این رو طبق مجوز سال ۱۳۹۶ شرکت عمران شهرهای جدید و دستورالعمل ابلاغی آن، واگذاری عرصه به متقاضیان با در نظر گرفتن برخی معافیت ها ( به صورت نقد و یا نقد و اقساط) فراهم شده است. در این رابطه متقاضیان و یا تعاونی های مسکن می توانند ضمن مراجعه به شرکت های عمران شهرهای جدید محل اجرای پروژه ، درخواست واگذاری قطعی عرصه واحدهای مسکونی خود را ارئه نمایند. درآمد ناشی از واگذاری عرصه واحدها ، براساس قوانین ابلاغی ، صرف تامین خدمات مورد نیاز سایت های مسکن مهر می گردد.

 

انجام معاملات ثانویه واحدهای مسکن مهر

نظر به ابلاغ بخشنامه شماره ۰۲/۱۰۰/۱۲۱۷۷ مورخ 1393/03/13 از جانب مقام عالی وزارت منضم به دستورالعمل اجرایی معاملات ثانویه واحدهای مسکونی مهر (اعم از تمام شده و نیمه تمام) ، امکان نقل وانتقال واحدها با شرایط درج شده در دستورالعمل میسر می باشد. در این رابطه متقاضیان می توانند به دستگاه متولی (شرکت عمران شهر موردنظر) مراجعه نموده و با رعایت شرایط ذکر شده در بخشنامه (شامل انجام تصفیه حساب با بانک عامل بابت بدهی احتمالی کارت اقساطی صادر شده و تصفیه حساب با شهر جدید بابت قرارداد اجاره عرصه) نسبت به انجام نقل و انتقال واحد مسکونی مهر اقدام نمایند. لازم به ذکر است جهت انجام نقل و انتقال واحدهای مسکونی مهر، حضور متقاضی اولیه (ثبت شده در سامانه) و خریدار به صورت همزمان ضروری می باشد. همچنین برای انجام نقل و انتقال نیاز به احراز شرایط ۴ گانه مسکن مهر خریدار نمی باشد.

تذکر : خاطر نشان می سازد براساس دستورالعمل مذکور خرید و فروش امتیاز مسکن مهر خارج از فرایند قانونی تعریف شده به هیچ وجه مورد تایید نبوده و مسئولیت مشکلات بوجود آمده راساً متوجه متقاضیانی می باشد.

واگذاری سند مالکیت اعیانی

تنظیم و صدور سند منوط به ارائه نقشه با مختصات UTM به اداره ثبت اسناد وطی مراحل خاص خود شامل تفکیک عرصه و صدور سند عرصه و نهایتا انجام تفکیک آپارتمانی است که در دست اقدام می باشد.
با توجه به اینکه تحویل اسناد اعیانی واحدهای مسکونی مهر به متقاضی به منزله تصفیه متقاضی با دستگاه های متولی احداث این واحدها (بانک مسکن، شرکت عمران شهر مربوطه) می باشد لذا براساس بخشنامه ابلاغی ۹۷۶۷/۹۳/ص مورخ ۲۷/۰۸/۱۳۹۳، متقاضیان می توانند به منظور تحویل اسناد اعیانی واحدهای مسکونی مهر با شرایط ذیل اقدام نمایند.
– متقاضی دفترچه قسط گرفته باشد.
– متقاضی بدهی معوق بابت اقساط تسهیلات به بانک عامل نداشته باشد.
– سند اعیانی واحد در رهن بانک عامل قرار گرفته باشد.
لازم به ذکر است براساس بخشنامه فوق الذکر ادارات ثبت اسناد ملزم می باشند با رعایت انجام موارد ذکر شده نسبت به تحویل سند اعیانی به متقاضی اقدام نمایند.

عدم نصب انشعابات واحدهای مسکن مهر

به استناد ضوابط ابلاغی ، مسئولیت اجرا و تکمیل ابنیه واحدهای مسکونی مهر بر عهده وزارت راه و شهرسازی و سازمان ها و شرکت های وابسته به آن می باشد و خدمات زیربنایی (شامل: انشعابات آب، فاضلاب، برق، گاز و …) و روبنایی (شامل: مراکز آموزشی، رفاهی، خدماتی، امنیتی، انتظامی و …) می بایست توسط دستگاه های متولی از جمله وزارت نیرو و … تامین شود. عدم مشارکت سازمان های ذیربط در تامین خدمات مورد نیاز سایت های مسکن مهر ، بعضاً موجب بروز مشکلات جدی در تکمیل و تحویل واحدهای باقیمانده شده است.

 

اخذ قرارداد المثنی در صورت فقدان

درصورت مفقود شدن نسخه قرارداد مربوط به متقاضی امکان صدور قرارداد المثنی باستناد بخشنامه شماره ۹۶۲۷۹۳/ص مورخ ۲۴/۰۸/۱۳۹۳ شرکت مادر تخصصی ، مشروط بر انجام فرایند تعیین شده در بخشنامه ، میسر خواهد بود.

 

حذف متقاضیان از سامانه

نظر به اینکه هزینه های ساخت و تکمیل پروژه های مسکن مهر از محل تسهیلات بانکی و سهم آورده متقاضیان تأمین می شود و عدم واریز سهم آورده متقاضیان در مؤعد مقرر موجب کندی ادامه روند ساخت و ساز پروژه ها می گردد از این رو درصورتیکه متقاضیان نسبت به تعهدات مالی خود در موعد مقرر اقدام ننمایند، متقاضی غیر موثر تلقی شده و به دلیل عدم ایفای تعهدات ، به ناچار از سامانه حذف خواهند شد.

 

متقاضیان مسکن مهر تعاونی های دوجانبه

با توجه به اینکه تعاونی های مسکن مهر ۹۹ ساله (تعاونی های دوجانبه) تحت نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شکل گرفته اند و ساماندهی متقاضیان توسط ادارات تعاون انجام شده است از این رو اعضاء تعاونی های مسکن به منظور پیگیری امور اداری خود ( اعم از ارسال پرونده فیزیکی، پیگیری دریافت اضافه پرداختی ، ثبت مبالغ واریزی ، پیگیری جانمایی واحد و ….) در ابتدا می بایست به تعاونی خود مراجعه و درصورت عدم دریافت پاسخ مناسب به ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مربوطه مراجعه نمایند.

 

ثبت نام در سامانه ثبت نام و واگذاری مسکن مهر
با توجه به وجود ظرفیت آزاد و وجود واحدهای فاقد متقاضی در تعدادی از شهرهای جدید مانند گلبهار و بینالود ( در استان خراسان رضوی) ، امیرکبیر (در استان مرکزی ) هشتگرد (در استان البرز ) ، پرند (در استان تهران) ، رامین و شیرین شهر (در استان خوزستان ) و مجلسی و فولادشهر در (استان اصفهان ) و ایوانکی در استان سمنان ، متقاضیان محترم در صورت تمایل می توانند با در دست داشتن مدارک هویتی خود به واحدهای اداری مسکن مهر شهرهای یادشده مراجعه نمایند. لازم به توضیح است ظرفیت مسکن مهر شهرهای پردیس ، اندیشه ، سهند ، صدرا ، بهارستان ، مهاجران و علوی تکمیل شده است و امکان ثبت نام متقاضیان در این شهرها میسر نمی باشد.
خاطر نشان می سازد متقاضیانی که درخواست بهره مندی از پروژه های فاقد متقاضی را دارند، شرایط چهارگانه مسکن مهر ایشان بررسی نخواهد گردید و اولویت واگذاری این واحدها با نهادها، دستگاهها و یا سازندگانی می باشد که درخواست واگذاری گروهی این واحدها را دارند.
برای آقایان مجردی کـه فـرم تعهـد ازدواج پـر کـرده انـد در صـورتیکه ازدواج نکننـد آیـا واحد های نهضت ملی به آنها تعلق میگیرد یا خیر؟

پاسخ: خیر. کل مبلغ واریزی عینا به متقاضی عودت داده می شود.

برای آقایان مجردی که فرم تعهد ازدواج پر کـرده انـد در صـورتی کـه درآینـده فـرم جـیم همسرشان قرمز باشد آیا واحد اقدام ملی به آنها تعلق میگیرد یا خیر؟

پاسخ: خیر

 

تعداد اقساط برای افراد تحت پوشـش کمیتـه امـداد و بهزیسـتی برابـر بـا چنـد قسـط مـی باشد؟

پاسخ: برای متقاضیان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد, پرداخت ها مطابق هماهنگی با موسسات مربوطه اعلام خواهد شد.

 

مبلغ وام اختصاص یافته به واحد های نهضت ملی چقدر می باشد؟

پاسخ: وام اختصاص یافته به واحد های نهضت ملی در حال حاضر مبلغ 550 میلیون تومان می باشد.

 

آیا میزان کل واریزی ها برای پروژه هاییکـه نزدیـک بـه تحویـل نهـایی هسـتند مشـخص شده است یا خیر؟

پاسخ: میزان کل واریزی همزمان با تحویل پروژه مشخص می شود.

 

عقد قرارداد با متقاضیان چه زمانی می باشد؟

پاسخ: در پروژه هایی که پیشرفت آنها به 80 درصد رسیده باشد، قرارداد با متقاضیان ی که واریزی آنها معادل پیشرفت پروژه باشد منعقد خواهد شد.

 

در پیامک های واریز وجه، مبالغ و مهلت پرداخت بر چه اساسی ابلاغ می شوند؟

پاسخ: پیامک های واریزی ها بر اساس میزان پیشرفت پروژه ارسال می شود.

 

افرادی کـه از پـروژه انصـراف دادنـد آیـا میتوانند مجددا درخواست خود را پیگیری کنند یا خیر؟

پاسخ: بله. افرادی کـه از پـروژه انصـراف دادنـد و یـا فـرم انصـراف را بـه شـرکت تحویـل دادنـد می توانند بعد از باز شدن سامانه مجددا درخواست خود را پیگیری کنند.

 

رتبه بندی و امتیازی کـه در سـامانه درج شـده بـر چـه اساسـی می باشد ؟

پاسخ: رتبه بندی و امتیاز درج شده در سامانه بر اساس واریزی های افراد می باشد و بسته به مبالغ واریزی و همچنین واریز به موقع در مهلت مقرر تغییر خواهد کرد . به این صورت که هرچقدر مقدار واریزی افزایش یابد و متقاضی به موقع مبالغ را واریز کند به ازای هر مرحله واریز امتیاز شخص افزایش و رتبه کاهش می یابد . هرچه امتیاز بالاتر باشد و رتبه متقاضی به رتبه 1 نزدیکتر شود. بدیهی است که در زمان تحویل، واحد مناسبتری به متقاضی تعلق می گیرد.

آیا افتتاح حساب پس از تایید مرحله تشـکیل پرونـده و تاییـد نهـایی، انجام می شود؟

پاسخ: بله برای افرادی که مرحله تشـکیل پرونـده آنهـا انجـام شـده و تاییـد نهـایی را دریافـت نمـوده اند پس از تامین زمین افتتاح حساب صورت میگیرد.

 

در خصوص افرادی که برای آنهـا افتتـاح حسـاب شـده اسـت امـا در موعـد مقـرر واریزوجـه نداشته اند پس از اتمام مدت اعلامی آیا می توانند وجه خود را واریز نمایند؟

پاسخ: بعد از تامین زمین مجددا پیامک ارسال خواهد شد.

 

آیا تشکیل پرونده ها تمدید خواهند شد یا خیر؟

پاسخ: بله. بعد از تامین زمین تشکیل پرونده ها مجددا تمدید خواهند شد.

 

دلیل کندی پیشرفت پروژه پارس تابلو نسبت به سایر پروژه های مشابه چیست؟

پاسخ: تغییر شرکت پیمانکار پروژه از شرکت کوزو به شرکت پارس تابلو و همچنین رفع مشکل تامین زمین منجر به تاخیر در روند پیشرفت این پروژه شده است.

 

آیا به متقاضیان حمایت خانواده و جوانی جمعیت زمین تعلق میگیرد یا واحد مسکونی ؟

پاسخ: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در خصوص واگذاری زمین یا واحد مسکونی ، مشمول متقاضیانی است که تاریخ تولد فرزند سوم یا بیشتر آنها بعد از تاریخ 1400/08/24 می باشد، که این متقاضیان می توانند با مراجعه به قسمت ثبت نام نهضت ملی مسکن در سامانه و با انتخاب گزینه متقاضیان دارای سه فرزند به نسبت به ثبت نام خویش اقدام نمایند بدیهی است پس از ثبت نام از متقاضیان، در صورت واجد شرایط بودن متقاضی ، سایر اقدامات حسب ضوابط و مقررات مربوطه صورت خواهد پذیرفت . لازم به ذکر است در صورتی که شهر انتخابی ظرفیت اختصاص زمین را داشته باشد به متقاضیان واجد شرایط ،زمین و در غیر اینصورت واحد مسکونی تعلق می گیرد.

مرجع صدور مجوز تفکیک ، افراز، عمران، احداث بنا، گواهی پایان کار و عدم خلاف در شهرهای جدید چه دستگاهی است؟

پاسخ: تا قبل از استقرار شهرداری با شرکت عمران شهر جدید و پس از استقرار شهرداری با شهرداری می باشد.

 

نحوه واگذاری اراضی و واحدهای ساختمانی در محدوده شهرهای جدید به چه صورت است؟

پاسخ: واگذاری اراضی با کاربری های مختلف و ساختمانها به قیمت پایه کارشناسی و با انتشار آگهی از طریق فراخوان عمومی صورت می پذیرد.

 

شرکت های عمران اراضی خود را به صورت رایگان در اختیار چه اشخاصی قرار می دهند؟

پاسخ: شرکت های عمران، اراضی ملکی خود با کاربری آموزشی و سایر کاربری های خدماتی (به استثناء اراضی با کابری تجاری) را به طور رایگان حسب مورد فقط در اختیار دستگاههای دولتی خدمات دهنده، شهرداری و شرکت های آب و فاضلاب قرار می دهند .

 

دفتر املاک و امور حقوقی در چه صورتی نسبت به مراجعان و درخواست کنندگان پاسخگو خواهد بود ؟

پاسخ: دفتر مذکور صرفاً به شخص ذی سمت یا وکیل قانونی وی پاسخ داده و به درخواست های اشخاص، منحصراً پس از احراز سمت ایشان، ترتیب اثر داده خواهد شد.

 

صدور پروانه ساخت یا مجوزهای مربوط دیگر در شهر جدید تا قبل از استقرار شهرداری توسط چه نهادی انجام می گیرد ؟

پاسخ: صدور این گونه مجوزها طبق قانون تا قبل از استقرار شهرداری مطابق ضوابط معین شده به عهده شرکت های تابعه عمران شهر جدید و سایر سازندگان قانونی شهرهای جدید است.

 

آیا برنده شدن در فراخوان ( مزایده ) به معنی مالکیت برنده فراخوان ( مزایده ) می باشد ؟
پاسخ : خیر برنده شدن در فراخوان ( مزایده )، هیچ گونه مالکیتی برای وی ایجاد نخواهد کرد و برنده فراخوان باید نسبت به انجام برخی اقدامات (منجمله پرداخت قسمتی از مبلغ موضوع فراخوان) طبق نظر و ابلاغ شرکت عمران به برنده مزبور، مبادرت نماید.